‘Help ons mee met het bouwen van een waterpomp en een wc!’

10 oktober 2014 - Blantyre, Malawi

Monire mose!

Weer een maand verder en een hoop ervaringen rijker. Aan het begin van onze komst was er tijd om rustig in te komen in de cultuur en plannen te maken voor de tijd dat we hier zijn. Inmidels zijn het drukke dagen (vaak korter dan we zouden willen) en zijn we hard bezig in en om de kliniek. Graag vertellen we jullie weer iets meer over onze plannen, vorderingen en werkzaamheden van de afgelopen tijd:

Voorlichting
De afgelopen weken stonden veel in het teken van het ontwikkelen van de voorlichting. Eerst hebben we een vragenlijst opgesteld om de kennis van de studenten te testen. Nadat we die samen met Mhoni in de klas heben afgenomen, zagen we dat er vooral educatie over Malaria, HIV en goede voeding nodig is. De afgelopen week hebben we samen met Mhoni (collega van de kliniek) aan iedere klas (jaar 1 tot en met 4) voorlichting gegeven over Malaria. Het was goed om samen met Mhoni te werken, omdat hij veel ervaring heeft met het geven van voorlichting, veel over de onderwerpen weet en tevens een beter mondje Tumbuka en Afrikaans-Engels spreekt. De studenten hebben best nog wat moeite om ons (Brits)Engelse accent te verstaan. De les bestaat uit een stukje theorie, het bespreken van de resultaten van de test, voorbeelden uit de praktijk en hoe daarmee om te gaan en tot slot een discussie over het onderwerp. Eerst zijn de studenten vaak ongemotiveerd voor de extra lessen. De studenten die uiteindelijk deelnemen zijn naderhand blij dat ze de les gevolgd hebben, stellen vragen, zijn geinteresseerd en zijn verrasd met de (nieuwe) informatie die ze krijgen (onder andere dat je dood kan gaan aan Malaria zonder juiste behandeling). De komende maanden zetten we de voorlichting voort met de volgende onderwerpen: HIV, goede voeding/preventie van ziekten (hoge bloeddruk, Tuberculose, hygiene/diarree) en Ebola.

In de kliniek en mobiele kliniek van Lusangazi
Hedendaags komen er maar 10-20 patienten per dag in de kliniek. Wegens financiele problemen zijn er weinig mogelijkheden voor het uitbreiden van de zorg. In Malawi is de overheid verantwoordelijk voor het salaris van ziekenhuispersoneel. Omdat er al een jaar niet uitbetaald wordt, voelen de paters en zusters van Capuchin Mission zich verantwoordelijk voor het salaris van hun personeel en wordt het uitbetaald vanuit het project. Dit met alle gevolgen van dien. De omgeving Lusangazi (waar de kliniek staat) heeft ernstig behoefte aan een ziekenhuis met een kraamafdeling en chirurgie afdeling. Dorpelingen van Lusangazi zijn nu noodgedwongen naar het Central Hospital Mzuzu te gaan (ook in het holst van de nacht; wat nog eens 10 km lopen is).
Geen geld van de overheid, is geen salaris voor het personeel en dus minder mogelijkheden voor Capuchin Mission om de zorg uit te bereiden en meer mensen te kunnen helpen...

Beide zijn we patientfolders aan het ontwikkelen met concrete informatie over de meest voorkomende ziektebeelden en preventie hiervan, waaronder: malaria, HIV, Diabetes, ondervoeding en ondergewicht, overgewicht, hoge bloeddruk, schoon drinkwater/diarree klachten/hygiene en goede voeding volgens de 6 voedingsgroepen van Malawi. Er wordt veelal met plaatjes en voorbeelden gewerkt om het zo duidelijk mogelijk te maken (een foto volgt de volgende keer!).

Het had even wat tijd, geduld en vertrouwen nodig maar nu kan Mariska zich ook inzetten als dietist door gesprekken met patienten te voeren en te screenen op ondervoeding. Dit gebeurt momenteel wel, enkel vaak maar half met het wegen bij volwassenen of een groeicurve (die veelal foutief wordt ingevuld) bij kinderen en baby’s. Met het invoeren van de BMI, groeicurve, hoofdomtrek, middelomtrek en huidplooimetingen kan er hopelijk een betere screening gedaan worden op ondervoeding voor alle leeftijdsgroepen. Zo gemakkelijk als de zorg in Nederland is het niet, want drinkvoeding bestaat hier niet. De creativiteit wordt hier dan ook veel op de proef gesteld aangezien de geldelijke middelen van patienten vaak erg beperkt zijn. Veelal is een goed advies mogelijk, helaas in sommige gevallen is het hoe moeilijk het ook is, accepteren dat er geen opties zijn om het dieet aan te passen of uit te breiden...

Omliggende dorpen
Met Mhoni bezoeken we de omliggende dorpen rondom Lusangazi voor een sanitair en gezondheidscheck. Er wordt gekeken naar de aanwezigheid van schoon drinkwater, wc’s, hand was plekken, wasplaatsen voor kleding en een keuken buitenshuis wegens alle rookvorming van het op brandhout koken. Wanneer een of meer van de voorzieningen niet aan de eisen voldoet wordt er voorlichting en advies gegeven. Tevens wordt er voorlichting gegeven over voeding, malaria (aanwezigheid van klamboes) en ziektenbeelden, bijvoorbeeld hypertensie.

Er zijn plekken waar ze waterpompen hebben en wc’s, maar lang niet in alle dorpjes. De afgelopen weken zijn we in de gemeente Kajiti geweest bestaande uit 5 dorpjes met in totaal 119 huishoudens. In Kajiti is er 1 waterpomp en een beperkt aantal wc’s, vaak mogen deze dan ook enkel door de basisschool gebruikt worden. Water wordt uit kleine poeltjes gehaald. Deze plekken worden door de Katopi boom het hele jaar door voorzien van voldoende water voor het hele dorpje. Enkel is het ver lopen, het pad ernaartoe is zeer steil en de vrouwen lopen met zo’n 5-40 liter water op het hoofd, een baby op de rug en soms nog wat brandhout in de hand weer terug omhoog. Diep respect voor al het harde werken van deze vrouwen! Helaas is het water niet veilig, dieren urineren in het water, er wordt kleding in gewassen en allerlei viezigheid en olie vermengt zich gemakkelijk met het water, zeker gedurende het regenseizoen. Als men geen wc heeft gaat men in de bossen. Dit beide is riskant voor de gezondheid en brengt zo gemakkelijk allerlei ziektes met zich mee met dan weer alle gevolgen van dien.

Momenteel zijn we een plan aan het uitwerken om geldelijke ondersteuning/sponsoring van de overheid van Malawi, Nederland, Unicef en mogelijk andere organisaties en bedrijven te krijgen zodat we de gemeente Kajiti van wc’s en schoon drinkwater voorzieningen (voor een deel) kunnen voorzien.

Begroting
Allereerst willen we jullie hartelijk danken voor alle gulle donaties! We zijn enorm blij verrasd met een mooi bedrag wat inmiddels op €665,- staat! Wat kunnen we hier al mooie dingen mee bereiken. Graag willen we jullie delen in onze plannen hoe we dit bedrag willen besteden:

Klamboes
In het hostel zagen we dat er momenteel geen klamboes hangen, helaas omdat hier geen budget meer voor was vanuit het project. Aangezien we de afgelopen week educatie gegeven hebben over de preventie van Malaria vinden we het belangrijk dat dit ook toegepast wordt. Na overleg hebben we een enthousiaste bevestiging gekregen en hangt er binnenkort boven elk stapelbed (50 in totaal) een net.

• 1 grote klamboe = 1.000 – 2.000 Malawiaanse Kwacha (MWK), ofwel 2 – 4 euro.
  • 50 klamboes = 50.000 – 100.000 MWK, ofwel 100 – 200 euro.

Wc’s en waterpompen
Naast dat we aanvragen sturen naar de overheid en andere organisaties voor geldelijke donaties, denken we er zelf ook aan om een wc of waterpomp te sponsoren. Het kan namelijk jaren duren voordat er voldoende geld is, om een waterpomp of wc aan te leggen.

• 1 wc = ongeveer 70.000 MWK, ofwel ongeveer 140 euro.
  • 1 diep aangelegde waterpomp = ongeveer 3.200.000MK, ofwel ongeveer 6000 euro. Dit kost zo veel vanwege het +/- 60 meter diep boren (wat met een machine gedaan moet worden) om bij het schone water te komen. Deze pomp is gelijk voorzien van een wasplaats voor kleding.

Medicijnen
Allereerst gaven we voor ons vertrek naar Malawi aan dat er noodzaak is voor medicatie. Dit probleem is inmiddels wat naar de achtergrond geschoven, nu er hier meer geldelijke mogelijkheden voor zijn gekomen. Daarom hebben we tot nu toe de keuze gemaakt om dit plan even te laten voor wat het is.

Staffhouse
In Malawi is het noodzakelijk om medisch personeel een huis te geven zodat men ’s nachts kan werken, niet lang hoeft te reizen naar de werkplek en op tijd in het ziekenhuis kan zijn wanneer er een noodgeval is. Op dit moment zijn er geen personeelswoningen omdat hier simpelweg geen geld voor is, wat resulteert in het niet mogen openen van een kraamafdeling waarbij personeel nachtshifts werkt of snel in het ziekenhuis aanwezig moet kunnen zijn. Het is in de planning om volgend jaar een kraamafdeling te openen zodat men dag en nacht zorg kan leveren aan Lusangazi en omgeving.

• 1 staffhouse = 7.000 – 8.000 euro. In het huis worden dan 3 kamers gebouwd inclusief keuken waar de werknemer met zijn gehele familie kan wonen.

‘Help ons mee met het bouwen van een waterpomp en een wc!’
De plannen zijn groots en de bedragen voor het realiseren van onze plannen zijn misschien nog wel groter. Op dit moment kunnen we niet al onze plannen in vervulling brengen. Maar een klein verschil kunnen we zeker maken met behulp van uw bijdrage! We zijn heel erg dankbaar voor het vertrouwen en de kans die we krijgen om dit bedrag te kunnen besteden.

Helaas moeten we keuzes maken en ligt onze prioriteit bij de aanschaf van klamboes, wc’s en waterpompen. We hebben deze keuze gemaakt omdat we er direct de gezondheid mee kunnen verbeteren en het realistisch is met het bedrag wat we momenteel hebben.

Mocht u onze plannen of de bouw van een staffhouse willen sponsoren, bevelen we u dat van harte aan en kan dat op onderstaand rekening nummer. Als het bedrag specifiek voor een van onze plannen of het staffhouse bedoelt is zouden we u willen vragen dit erbij te noteren zodat het voor ons duidelijk is en uw bedrag goed besteed wordt!

Rekeningnummer: NL96RABO3161653963 op naam van M.J.E De Bruijn. T.a.v. project Mzuzu

Mocht u verder nog vragen hebben over onze plannen of meer informatie willen hebben over het project, mail ons gerust op: [email protected]

Nogmaals hartelijk dank voor uw bijdrage! :) Tawonga Chomene! :)

Mariska de Bruijn en Carla van der Aa

P.S. Foto's volgen nog! :)