Dit is mijn werkelijkheid

22 maart 2015 - Lilongwe, Malawi

Alweer drie weekjes ben ik hier in het erg mooie groene Malawi, met haar vrolijke/ vriendelijke mensen en haar Tumbuka taal die ik ondertussen weer een klein beetje beter versta! Toen we hier aankwamen had ik het idee dat we niet weg waren geweest. Voor me gevoel is er niet zo veel veranderd. Alleen is alles ineens groen, sommige mensen zijn wat afgevallen of aangekomen en het is een stuk drukker in de kliniek. Maar iedereen weet nog precies wie we zijn. We werden ook hartelijk onthaald door alle mensen met onze bijnamen: 'Nyamhoni en Nyasingini'. Sommige vonden het wonderbaarlijk dat we terug waren, sommige waren blij om Mariska gezond en wel weer terug te zien en andere mensen waren alleen maar enthousiast.

Follow your dreams
Laat dromen jou niet achtervolgen

Ik vind het echt heerlijk om weer terug te zijn. Het afscheid de vorige keer kwam zo abrupt. Daarom is het zo fijn dat we deze kans hebben gekregen om af te maken waar we aan begonnen zijn! Dat we verder kunnen helpen in de kliniek nu er veel malariapatiënten komen vanwege de regen, dat ik verder kan gaan met het uitwerken van de folders voor de kliniek, dat ik me Engels en Tumbuka verder kan ontwikkelen en zeker niet te vergeten dat we met de stichting verder kunnen en het tot nu toe ingezamelde geld een goede plek kunnen geven!
Doordat het in de kliniek drukker is, zijn we daar elke dag met liefde hard aan het werk. Ondertussen kan ik overal ingezet worden. Ik registreer mensen, neem de bloeddruk af, weeg en temperatuur mensen, assisteer bij het aanleggen van een infuus, doe malaria checks, geef de benodigde medicatie nadat ik het handschrift van de dokter heb ontcijferd, geef injecties en probeer in Tumbuka met de mensen te communiceren (elke dag leer ik weer een woord bij). Dus er is genoeg te doen! De rol van dokter laat ik mooi bij hem! Na 2 maanden afwezigheid is hij sinds kort weer aan het werk.

Live life foundation
De afgelopen weken in Nederland hebben we zeker niet stil gezeten en de handen goed laten wapperen. Allereerst hebben we een naam en logo bedacht voor de stichting, waar we erg trots op zijn. De naam van de stichting luid: LIVE LIFE Foundation. Dit staat voor 'leef en vier het leven'. Iedereen heeft het recht op gelijke kansen en een leven van waarde. De stichting staat voor hulp bij basisbehoeften waaronder aanwezigheid van goede gezondheidszorg, hygiëne en schoon drinkwater en richt zich op het noorden van Malawi. Deze doelen hebben we uitgewerkt tot concrete plannen voor wat noodzakelijk is in de omgeving Lusangazi en een begroting en projectplan om alles te kunnen realiseren. Om deze plannen uit te werken zijn sponsors, veel sponsors nodig. Een kleine start is al gemaakt met het verhaal over het leven en het project in Lusangazi in de kerk bij Mariska in de buurt. Dit heeft maar liefst €837,69 opgebracht en nog een hoop fantastische donaties op onze sponsorrekening!!

Urinalen en pitlatrines voor de basisschool in Lusangazi
Nu hier in Lusangazi, zijn we in overleg geweest met onze college's van de kliniek en de paters om onze plannen tot iets concreets uit te werken. En de kop is eraf! We zijn begonnen met de start van het bouwen van 2 urinalen en 4 pitlatrines voor de basisschool in Lusangazi. We hebben samen met onze collega Mhoni (gezondheidsvoorlichter van de kliniek) de benodigde materialen bij elkaar gekocht, onder andere houten planken, pvc buizen, cement, ijzeren platen, schroeven, rivierzand, en quarry stones (de stenen hakken ze eerst uit een berg, brengen ze vervolgens naar beneden en hakken het daar tot kleine steentjes). De mensen in de gemeenschap werken vrijwillig aan de bouw van de urinalen en pitlatrines voordat hun eigen werkzaamheden van die dag beginnen. Vrijwillig om saamhorigheid en verantwoordelijkheid te krijgen en het belang in te zien van de bouw van deze toiletten voor de basisschool. Een mooie gedachten die ook nog eens heel goed werkt, want na de eerste week werken zijn de gaten waar de urinalen en pitlatrines op komen te staan diep genoeg (3,5 a 4 meter) en zijn ze begonnen met de ondergrond in het gat van cement te voorzien. Zelf hebben we ook werkend ons steentje bijgedragen met liefde en plezier. Mhoni gaf aan dat deze toiletten pas vol zullen zijn na ongeveer 8 a 10 jaar. Dat zou geweldig zijn!!
De toiletten bij de basisschool zijn vol, dus hoog nodig aan vervanging toe. Sponsors hartelijk dank voor het mogelijk kunnen maken van deze bouw. Ze bedanken ons maar daarbij ook gelijk jullie met heel hun hart en ervaren het als een geschenk uit de hemel dat deze mogelijkheid zich voordoet. Ze waren zelf namelijk al een tijdje bezig geweest met sponsorsgeld verzamelen en brieven schrijven naar de overheid, maar zonder resultaat.

Alle foto's van deze bouw van de pitlatrines en urinalen staan in het fotomapje: Pitlatrines en urinalen Lusangazi basisschool.

Verdere projectplannen
Ondertussen zijn deze bezige bijtjes natuurlijk met nog meer dingen bezig, want we zijn niet terug gekomen om stil te zitten. We gaan klamboes aanschaffen voor alle bedden van de meiden van de middelbareschool (preventie malaria). Daarbij wordt er gekeken  naar de mogelijkheid van het aanschaffen ban een fietsambulance, zodat men met deze fiets vanuit de kleine ver gelegen dorpjes naar de kliniek vervoerd kunnen worden. We gaan ons bezig houden met het aanboren van een waterpomp in Kajiti, want daar leven ze nog steeds van de Katopi tree die via de wortels water afgeeft. We gaan meebouwen aan de kraamafdeling en de uitbreiding van de kliniek. En verder kijken of hier in de omgeving nog urinalen, pitlatrines of andere benodigdheden nodig zijn! Een hoop plannen waar veel geld voor nodig is!

LIVE LIFE Foundation tree
Vorige week hebben we met veel dankbaarheid een LIVE LIFE Foundation appelboom mogen planten in een zelf gegraven  gat bij de paters in de tuin. Een heel mooi gebaar van hen, van het teken van leven die hopelijk zijn vruchten mag geven en hopelijk voor nog vele mooie jaren LIVE LIFE Foundation mogen zorgen.
Met alle enthousiaste reacties, donaties en sponsors hebben we er veel vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen. Ditmaal mochten we voor de kliniek een hoop materiaal meenemen waar we hier heel blij mee zijn. Van naalden, tot hechtdraad, een nieuwe weegschaal, glucosemeter en een saturatiemeter (zuurstof). Geweldig! Hartelijk dank voor dit mooie gebaar. Maar hier stopt het natuurlijk niet en we blijven vragen om hulp zodat we het bestaan van deze stichting voort kunnen zetten.
Kunnen we u warm maken voor een eenmalige of maandelijkse gift, dan wordt u op de hoogte gehouden door onze nieuwsbrief die we 1x per kwartaal uitgeven.
LET OP! Op dit moment kan er nog contact gelegd worden of een donatie gegeven worden via onze oude gegevens, maar binnenkort zal ook dit aangepast worden. Tot die tijd:
LIVE LIFE Foundation
Contact: Mariska de Bruijn en/of Carla van der Aa
Email: [email protected]
IBAN: NL96RABO3161.6539.63 M.J.E. DE BRUIJN

Momenten waar je mondhoeken van omhoog krullen

• De mensen verwelkomde me met: 'nice to see you! Ooh you look more fat now!' haha fijn compliment.
  • Mensen spreken elkaar heel veel aan met 'Hey you' of 'iwe' (wat jij betekend). Dus ging ik zelf ook maar zeggen 'iwe, can I...' dan luisteren ze in ieder geval naar je.
  • We hebben zelf Nsima proberen te maken, maar Mariska en Philipp hadden er maag klachten aan over gehouden, dus niet z'n succes!
  • We hebben ondertussen ook ervaring met het koken op een soort barbeque waar je 1 pan op kunt zetten. Er was een heerlijke pompoen pasta uit gekomen. We hadden namelijkn 2 dagen geen elektriciteit wat ik op deze manier niet heb gemist. Dus zonder is het goed te doen!
  • De middelbareschool meiden wilde me heel graag leren hoe te lopen op een catwalk. Maar mijn heup bewegingen zijn toch heel anders dan die van hen!
  • Ik had voor 1 dag een permanent bril op me gezicht dankzij de kinderen en de schmink, hilarische!
  • We mochten van iemand uit het dorp bij hem verse bonen komen plukken van zijn stukje grond, erg lekker.
  • Bij de moeder kind zorg ontfermde ik me aan het einde op het voorlezen van de Tumbuka namen waar de moeders en ik erg om gelachen hebben vanwege mijn uitspraak!
  • Mariska was in het vrijwilligershuis aan het werk op de laptop en dat vertelde ik de school meiden toen ze vroegen waar ze was. Vervolgens zei iemand van hen "that's not work, she is chatting with her laptop!"
  • Een regenbui hier betekend dat er in een mum van tijd een hoop regen uit de lucht komt vallen. De vrouwen hier zijn dan zo slim om badmutsen of plastic zakken over hen haren te doen, zodat het in model blijft.
  • Tumbuka les is deze week van start gegaan, heel fijn! Een groot voordeel is dat ze de A,E,I,O hetzelfde uitspreken. De U spreken ze als OE uit. Maar de L spreken ze uit als R, maar de R spreken ze dan toch anders uit en de B spreken ze weer uit als een soort W, maar toch anders dan hoe ze een gewone W uitspreken. Ook hebben ze moeilijk uit te spreken letter combinaties zoals gha wat ze als een soort RIA uitspreken maar dan heel snel!! Dus wens deze persoon die beter in gebarentaal is maar veel geluk!! Ik ken sommige gebaren en het alfabet in gebarentaal namelijk nog steeds na het bezoek aan de dovenschool in Mua.

Enjoy your life
Je hebt maar 1 leven en je weet niet wanner die zal eindigen... dus GENIET

Daarnaast is er ook nog genoeg tijd om te genieten van alles hier. Laatst was er een nationale vrije dag en hadden we de avond van te voren besloten om naar Nkhata bay te gaan aan het meer. Echt een heerlijke ontspannen dag met een zeer aangenaam temperatuurtje, mooie omgeving, lekker warm water en een overheerlijke smoothie! In de weekenden en na werktijd spreken we veel lokale mensen en spelen we geregeld met de kinderen. De bellenblaas, springtouwen, elastieken, ballonnen en de schmink vinden ze helemaal geweldig!! Super mooi om te zien dat ze zo erg kunnen genieten met zoiets kleins!

Ondanks de vele bezigheden ervaar ik rust. Ik leef hier heerlijk zonder een echt tijdsbesef. Ik weet niet precies welke dag het is of hoelaat het is en dat hoef ik ook niet te weten, want alles komt op z'n tijd en dat merk ik wel op. Ik zie wel wat de dag brengt, op vrijdag eventueel pannen voor zaterdag maken en anders komt dat zaterdag wel. Er is altijd weer wat te beleven of mensen die je uitnodigen. Een heerlijke manier van leven hier, waardoor stress in ieder geval bij mij niet snel naar boven komt! Zeker iets wat ik mee wil nemen naar Nederland.

Zoals je leest geniet ik met volle teugen van deze extra gekregen tijd hier. En het is toch anders dan de eerste keer. Ik sta er anders in. Ik heb nu vanuit Nederland kunnen zien hoe ik mijn tijd hier ervaren had. Genieten... dat zal ik blijven doen in de tijd die ik hier nog mag doorbrengen!

Heel veel liefs uit Afrika -> Malawi -> Mzuzu -> Lusangazi

Cali Nyamhoni

1. Ina en Dre:
    21 maart 2015
    mooi om te lezen dat jullie het er weer goed naar jullie zin hebben en dat de bouw al echt vorm krijgt.
  2. Annemiek:
    21 maart 2015
    Wat schrijf jij toch mooi! Kan genieten van de manier waarop jij alles ervaart en dat dan ook nog zo mooi onder woorden brengt! Tot over een paar weekjes.. Mitress kijkt uit naar jullie komst!
  3. Janet:
    22 maart 2015
    Wat een vooruitgang al! En mooie foto's, zo krijg je een beeld bij je verhaal. Heel veel succes nog met alles wat jullie daar willen doen en inderdaad.....GENIETEN!!
  4. Joëlle Tacke:
    23 maart 2015
    Hoi Carla
    wat ontzettend leuk om je ervaringen te lezen en wat heb jij al een hoop mee gemaakt, wat zul je veel geleerd hebben en gegroeid zijn.
    Misschien is het leuk om straks eens bij te praten als je terug bent en misschien ook heel leuk om eens je ervaringen aan studenten op ROC Te vertellen.
    Succes daar in de verre.

Groet Joelle
  5. Lisette beekmans:
    23 maart 2015
    Fijn dat het zo goed met jullie gaat, ik ben trots jouw te mogen Carla, wat een mooi doel streven jullie na. Geen woorden maar daden. Ik blijf jullie graag volgen, veel succes.
  6. Geertje van de Wouw:
    24 maart 2015
    Hoi,
    ik ben werkzaam op ROC Tilburg en ben benieuwd wanneer je weer naar Nederland komt. Kun je dat misschien mailen? Je vertelt zo mooi over al jouw belevenissen en je doet zo'n goed werk. Echt geweldig! Daar wil ik graag een keertje met je over praten, of we dat bijvoorbeeld in een magazine of op onze website mogen plaatsen. Succes met alles.
    Geertje
  7. Ellie:
    29 maart 2015
    Carla, prachtig verhaal. Enjoy life!