Elke dag is een nieuwe ontdekking

22 april 2015 - Lilongwe, Malawi

8 weken geleden vertrokken we uit Nederland voor een vervolg van een fantastisch bijzondere reis. Nu 8 weken later staan we in Kenia waar we weer een nieuw avontuur tegemoet gaan. Ik ben benieuwd naar de verschillen in culturen, landschap en meer. De afgelopen weken heb ik als een geschenk ervaren. Ik kon nog meer genieten dan de vorige keer en stond er opener in, heb weer een hoop nieuwe ervaringen op gedaan en een hoop vrienden erbij gekregen. Het is raar om van die vertrouwde plek wat als thuis voelt met z'n vertrouwde mensen afscheid genomen te hebben, met het besef dat ik ze een lange tijd niet meer zal zien! Want... ik ga zeker weten nog eens terug!

In de 7 weken Malawi hebben we uiteindelijk voor zo veel dingen geen tijd gehad zoals de toeristische plekken te bezoeken, naar een uitkijktpunt te gaan om Mzuzu te zien, naar een traditionele dokter te gaan, uit te gaan en nog zoveel meer. In de plaats daarvan hebben we zoveel andere mooie dingen gedaan zoals verschillende keren met locals nsima gemaakt, bao games gespeeld, film gekeken met de schoolmeiden, gekookt met vrienden, een aantal Malawiaanse danspasjes geleerd die ik toepaste in de kerk, op chako gekookt, Afrikaanse cake gemaakt en de grootste lol gehad met onze vrienden. Het is gewoon te veel om op te noemen!

Opent ogen
Mijn ervaring is dat veel mensen in Nederland alles willen hebben. Het mooiste, beste, meest luxe product wordt in huis gehaald ook al is het niet zo belangrijk of hebben we het vorige product nog, wat goed werkt. We zijn behoorlijk materialistisch ingesteld. Malawi is sinds kort als armste land uitgeroepen. Ze hebben niet veel en zijn blij als er iemand komt en een wc bouwt. Mensen hebben geen geld om medicijnen te betalen of met een gebroken voet naar een ziekenhuis te gaan, ze eten niet 3x op een dag omdat ze niet genoeg eten hebben en ze lopen 10 km naar de stad omdat ze een taxi van 1 euro niet kunnen betalen. Maar ik zag gelukkige en vriendelijke mensen rond lopen en dat vond ik prachtig om te zien!
Helaas zie ik ook dat men het Westen als een groot voorbeeld ziet waar ze naar toe willen streven. Als ontwikkeling van het land vind ik dat het Westen ook een goed voorbeeld is, maar ik zie ook andere dingen: men wil betere mobieltjes kopen, ze gaan kortere kleren dragen dan wat gebruikelijk is, ze doen make up op zoals we dat in het Westen op doen, ze gebruiken lange nepharen en kiezen luxe nog al eens boven bijv. schoolgeld betalen om te laten zien ze het goed hebben. Het Westen heeft hele goede dingen wat Afrika als voorbeeld ziet, maar hun hebben ook hele goede dingen die wij als voorbeeld mogen (gaan) zien. Ik zelf ga er in ieder geval een voorbeeld aan nemen: genieten van de mooiste kleinste momenten, niet altijd nieuwe spullen kopen en de vriendelijkheid hebben om bijvoorbeeld andere te helpen op straat en niet in de drukte van het Nederlandse leven weg te varen.

LIVE LIFE Foundation
In de tussen tijd hebben we nog hard gewerkt! De pitlatrines zijn een heel eind klaar en er is een begin gemaakt aan het graven voor de urinalen. We zijn gaan kijken naar geschikte klamboes en we hebben gekeken wat een volgende project kan zijn. We zijn nu misschien niet meer in Malawi, maar dat betekend niet dat het stil gaat liggen. In tegendeel we hebben onze contacten in Lusangazi waarmee we verder gaan. Zie het fotomapje: `Pitlatrines en urinalen Lusangazi basisschool' voor de vorderingen.
We hebben veel Malaria patiënten voorbij zien komen van in het begin stadium tot in een gevorderd stadium waarbij een infuus hard nodig was. De malaria check en malariatabletten voor in een beginstadium zijn gratis. Maar medicijnen zoals quinine voor in een gevorderd stadium zijn niet gratis en wat denk je van pijnmedicatie en andere symptoombestrijdende middelen die er bij komen wat ze zelf moeten betalen. Helaas kunnen ze dat niet allemaal en zeker een infuus met de bijbehorende medicatie zijn duur! We willen met onze foundation graag hun medicatie betalen!
Voor maar slechts 3 euro kunt u iemands leven redden van malaria, want deze ziekte is zonder goede behandeling dodelijk... Een (gezond) leven met het hele gezin gun je toch iedereen!

Gekkigheid:

• Wat doe je als je trek hebt in een stroopwafel, maar de Nederlandse zijn op? Precies, je maakt ze gewoon zelf. En ze waren ook nog eens super lekker!!
  • We hadden altijd de grootste lol als mannen aangaven dat ze ons als vriendinnetje wilde hebben of met ons wilde trouwen. Dan maakte we er grapjes over, zetten ze voor blok en soms ook wel een beetje voor gek!
  • Uiteindelijk hadden we onze eigen taxichauffeur die altijd erg leuke muziek op had staan. Dat betekende: altijd swingen en de grootste lol hebben in de auto wat mensen weer grappig vonden om te zien.
  • We hebben nu +/- 3GB aan super leuke Afrikaanse muziek wat afkomstig is van een hoop vrienden, onze favoriete taxichauffeur en de ambassade waar we ons visum gingen verlengen. Ze hadden bij de ambassade super leuke muziek op staan wat we aangaven, daarna vroegen ze zelf of we een usb bij hadden om de muziek over te zetten!
  • Ondertussen hadden we zelfs een telefoonnummer van een man die samusas verkocht op de markt. Hij verkocht ze namelijk voor een goedkopere prijs dan de andere verkopers.
  • Welk liedje ga je zingen als men vraagt om een Nederlands nummer, maar je kunt niet zo goed zingen... Dat werd voor mij: 1,2,3,4 hoedje van hoedje van, 1,2,3,4 hoedje van papier!! Erg makkelijk nummer en na een paar zinnen al weer afgelopen.
  • Ik heb heerlijk meegedanst met de rest in 1 van mijn favoriete kerkdiensten. De Afrikaanse pasjes zijn opzich simpel, maar de flow zit er nog niet helemaal in, want toen ik mezelf terug zag op de video, merkte ik toch dat ik anders dans dan de Malawianen!
  • Ik ben volgens mij een Nederlandse Indische Afrikaan. Ik had een rok met bijpassende sjaal laten maken van een chitenji. Toen een Malawiaanse collega dit zag vond hij me echt op een Afrikaanse dame lijken, maar toen de zuster me zag vond ze me echt op een Indische dame lijken (ook vanwege de speld in me haren wat ze in India veel doen).  Dus ja...
  • De vrouwen in Malawi maken geregeld een hoofddoek van een stukje chitenji. Ik heb dat ook een keer gedaan, maar daar moet je toch echt een Afrikaan voor zijn denk ik, want het stond mij echt niet!!
  • Na de Tumbuka klas wilde we vanuit de goede bedoeling nog naar de kerkdienst gaan die bezig was. Alleen na 2 minuten stonden we alweer buiten, omdat de dienst toen afgelopen was... We hadden in ieder geval de eind zegen gehad.
  • Het ontbijt van Mariska en mij op 1ste paasdag was: brood met pindakaas op een plastic bordje op een ziekenhuisbed. Mariska had een beginnende longontsteking opgelopen waar men gelijk een goede behandeling voor had gegeven. Echter was dit een week voor vertrek en bleef ze wat pijn en duizeligheid houden. Daarom hebben we besloten om onze trip door Zambia te cancelen en rechtstreeks van Malawi naar Kenia te vliegen. In Zambia kennen we niks en in Kenia weten we dat er een goed ziekenhuis is. Nu gaat het goed met haar.

Waar deuren sluiten, open andere zich weer
Deze ervaring is nu voorbij net zoals 100 miljoen andere ervaringen die ik heb beleefd in me 21 jaar bestaan. Van elke ervaring blijft een deel bij je en een deel laat je los. Na een aantal jaar laat je steeds meer los van de vorige ervaringen om plaats te maken voor die 100 miljoen ervaringen die je nog gaat beleven. Maar de belangrijkste lessen, mooiste en moeilijkste momenten blijven bij je. Ook nu... Ik kijk terug op een bijzondere kans die ik gegrepen heb. Ik laat Malawi nu achter me en maak plaats voor de komende ervaringen in Kenia. Het verleden is geweest en kun je niks meer aan veranderen, de toekomst komt nog maar daar weet je nog niks van. Nu leef je en daar kun je een hoop mee doen!

En dat doen we! U ook? Help de mensen in Malawi en doneer op rekeningnummer NL96RABO3161.6539.63 M.J.E. DE BRUIJN. Dan help je iemand anders ook om zijn leven te leven op dit moment!

Mocht u nog vragen hebben stel ze gerust! U kunt ons bereiken via de mail: [email protected]

Veel lieve groetjes, Carla

1. Johan en Marion Nieuwenhuizen:
    22 april 2015
    Lieve Carla
    Wat een boeiend verhaal en inderdaad wij hebben het hier geweldig goed.Maar een ding is zeker wij kunnen nog heel veel leren van het Afrikaanse continent. Geluk zit in kleine dingen iedere dag gezond opstaan.Soms krijg ik jeuk van de arrogantie die hier de mensen vaak hebben.Weggooi maatschappij. Maar gelukkig
    er zijn ook andere mensen die steeds bewuster worden en er beter mee omgaan.
    Grote Groet Marion Nieuwenhuizen