Muzungu in eigen land

19 februari 2015 - Amsterdam, Nederland

Over 6 dagen op woensdag 25-2 is het zo ver om na een 2,5 maand pit stop in Nederland deel 2 van onze reis te starten. Na heel gezellig de regen, de kou, kerst en carnaval te hebben bijgewoond, wordt het weer tijd om de zon op te zoeken met al het moois wat daar bij hoort. Ik heb enorm veel zin om de vriendelijke mensen daar weer te ontmoeten, van het mooie landschap te genieten, Tumbuka te leren, ons in te zetten op het project, in een minibusje in onze geheime taal over van alles en nog wat te praten, mijn fototoestel weer overuren te laten draaien en weer een hele hoop mooie en bijzondere dingen te beleven.

Verrijking
In deze maanden in Nederland mocht ik terug kijken op een mooie reis. Ik kijk nu met andere ogen naar het geen ik in Malawi heb beleefd. Daar hadden mijn hersenen bijna geen tijd gehad om eens via een helikopterview te kijken en alles te verwerken. Ik vind het zo bijzonder dat ik dit hier heb mogen zien en ik vind het echt een verrijking dat ik met een andere blik weer terug mag gaan om nog meer te beleven.

Kijken doe je met je ogen open
In de tijd dat ik thuis was heb ik niet stil gezeten. Sterker nog ik heb me nog geen moment verveeld en zeker in deze laatste weken had ik het zelfs druk! Mijn tijd hier heb ik besteed aan werken, opnieuw plannen maken voor de komende reis, voorbereidingen treffen, een studie en school keuze maken en ons inzetten op scholen met het Globaland project.
Globaland is een project wat in VMBO klassen gegeven wordt. De kinderen zijn in een groepje de regering van hun land. Ze kunnen met spelletjes geld verdienen wat ze vervolgens gaan verdelen over hun land. Zo ontdekken ze spelenderwijs waarom het belangrijk is om samen met andere mensen te werken aan de maatschappij, hoe die maatschappij in elkaar zit en wat je als jongere zelf kunt doen. Ik vind het echt een leuk project met een goed concept waar kinderen naar mijn idee veel van leren.
Ook ik sta ondertussen steeds meer stil bij het leven. En gewoon zo iets simpels als minder kleding kopen en langer met je kleding doen waarmee je de slechte omstandigheden in de kledingfabrieken in de arme landen kunt verminderen, ga ik doen!  Want immers een betere wereld begint bij jezelf!

Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur
Ik wil heel graag alle lieve mensen bedanken die een bijdrage hebben gegeven aan ons project! We kunnen met trots zeggen dat het project  ondertussen ook een naam heeft gekregen, namelijk: Live Life Foundation.
We gaan in Malawi weer hard aan de slag om het geld dat we hebben ingezameld te besteden aan noodzakelijke dingen! We maken ons hard voor het project en zijn blij met alle steun die we hierbij krijgen! Iedereen die nog een bijdrage wil leveren is van harte welkom.
Dit kun je doen op het rekeningnummer van ons goede doel: NL96RABO3161653963 op naam van M.J.E de Bruijn. t.a.v. project Mzuzu.
Mocht u er nog meer over willen weten, twijfel niet maar vraag het ons gerust!

Mocht u nog tips hebben waar we ons bekend kunnen maken of zelf een actie in gedachten hebben, we horen het graag! Contact ons via [email protected]

Liefs, Carla

1. Mark:
    19 februari 2015
    Lieve Carla,

Natuurlijk ga ik je heel erg missen... Maar ik vind het keitof dat je ondanks alle moeilijkheden aan het einde in Malawi toch weer op reis gaat om het project af te ronden zoals op de planning stond.
    Heel veel succes met je werk daar en verder uitbouwen van de Live Life Foundation!

Love U
  2. Ellie:
    19 februari 2015
    Een verrijking ja. Go for it, girl!!
  3. Annie:
    20 februari 2015
    Veel succes en geniet van jullie reis.
    Groetjes
  4. Ina en Dre:
    23 februari 2015
    Carla
    We zij trots op je. Maak er samen met Mariska een geweldige reis van.