Mijn leven in het verre Malawi

10 oktober 2014 - Blantyre, Malawi

Hallo allemaal!

Na al een maand geen blog geschreven te hebben, zal ik nu net voor mijn vakantie van 16 dagen, nog even snel mijn ervaringen delen! Het leven zelf gaat in een relaxed tempo, maar de dagen vliegen als een straaljager voorbij! Ik heb al weer veel mogen zien en beleven. Er zijn momenten geweest waarin ik inzag in wat voor luxe we leven, momenten waarin ik genoot van alles hier, momenten waarin ik heb geleerd van de cultuur, de talen en op verpleegkundig gebied en momenten waarin ik aan me fijne thuis in Nederland heb gedacht.

Nkhata bay
Ten eerste hebben we na een rollercoster tocht met een minibus, heerlijk aan de Lake genoten van het uitzicht, het weer, het water, de zonsopgang om 5 uur in de ochtend en de souvernierwinkeltjes die allemaal hun spullen aan ons wilden verkopen. We verbleven in Butterfly space, omdat Mayoka village vol was. Maar we konden in Mayoka village wel van het heerlijke eten genieten (waar heel veel blanke mensen verbleven!!). Het verblijf in Butterfly space was bijzonder. We hadden een geko familie in onze kamer die we 's nachts niet af konden sluiten, een compost toilet wat erg rook en waarin je dieren zag lopen en Mariska had 3 uur gewacht op haar ontbijt. Al bij al een leuke en bijzondere ervaring en een geweldig weekend!!

Houseblessings
We zijn meegeweest met houseblessings in omliggende dorpjes wat door een zuster en een pater uitgevoerd werd. Men zegend het huis en checkt gelijk of de kinderen naar school gaan en of er andere problemen zijn. Toen kwam het besef weer hoe groot en luxe het vrijwilligershuis eigenlijk al is. De eerste kamer is al net zo groot dan een heel huis van hen! Met geluk staat er een stoel en tafel in, anders zijn het kleine, lage krukjes of moet men op de grond gaan zitten. Vrouwen gingen tijdens de houseblessing sowieso op de grond zitten ookal was er nog een stoel vrij.

Omliggende dorpjes
We gaan naar omliggende dorpjes toe voor een sanitair en gezondheidscheck en advies en voorlichitng over hygiene en eventueel voeding en ziektes (o.a. hoge bloeddruk en malaria). Ook zijn we mee geweest naar een moeder kind voorlichting in een dorpje  Hierbij wandelen we +/- 45 min tot 1 uur naar plaats van bestemming door de mooie omgeving.
Laatst hadden ze in een dorpje na onze werkzaamheden muziek op staan waarbij we met de lokale mensen hebben gedanst! Het was echt een geslaagde middag. Toen we een aantal dagen later naar een langs gelegen dorpje gingen, hadden de vrouwen het er nog over. Er staat al weer een nieuwe datum gepland voor voorlichting/ een sanitair en gezondheidscheck en dans!
Ook waren we op een plek waar ze water gingen halen onder in het dal uit een waterpoeltje. Met 5 tot 40 L water moesten ze weer naar boven lopen. Eenmaal boven heb ik voor een kort moment 5L water op me hoofd gehad om te ervaren wat zij moeten tillen. Dat was best zwaar en zeker de balans was zeer lastig, dus diep respect! Ik heb in Malawi alleen nog maar vrouwen spullen/water zien dragen op hen hoofd. Er was ook 1 emmer water over van 5L en een man gaf deze emmer aan Mariska die het naar boven heeft getild.

Transport ervaringen
We zijn met een fietstaxi naar Mzuzu gegaan voor 300MK (56 cent)! Het was een top ervaring waarbij we heerlijk achterop zaten met de zon in onze rug en een heerlijk windje in ons gezicht.
De autotaxi's zijn echt een belevenis. De laatste twee keren hadden we een taxi gehad die in Nederland al voor 10 jaar APK afgekeurd zou zijn!! Een hoop lawaai, in de voorruit veel sterren, ramen die vanzelf open gaan, geen deurklinken meer en dan met 7 personen inclusief chauffeur in de taxi zitten!! Ik heb soms met geknepen ogen gehoopt dat we de hobbelige heuvel wel veilig opzouden komen, haha.
Daarnaast hebben we nog veel meer rollarcoaster, tot milkshake geshakte, holder de bolder, vliegende, stuiterballen ritten gehad in of achter in de jeeps. Zo hadden we een keer een lift gekregen achter in de jeep. Onderweg naar Mzuzu zaten er zo veel mensen achterin dat we net konden zitten, leuke ervaring.

Vakantie plannen
De komende 16 dagen ben ik door heel Malawi te vinden.
We beginnen met een nachtrit van Mzuzu naar Blantyre. Na Blantyre gezien te hebben, gaan we door naar Mount Mulanje om daar een tocht van een paar dagen te beleven. Vervolgens bezoeken we Liwonde National park om daar een poging te doen om de big 5 te spotten. Daarna pakken we een relaxt momentje in Cape Maclear wat aan de lake ligt. We vervolgen onze tocht naar Nhkotakota, vervolgens naar Likoma island en dan zijn de 16 dagen alweer voorbij en eindige we weer op onze thuisbasis.

Momentjes om te delen

• Een minibus is hier pas vol als de schuifdeur echt niet meer dicht kan!
  • We hebben eindelijk na 1 maand een rok gekocht wat ze hier erg waarderen! We gaan nog een doek kopen waar we lokale mensen een rok van laten maken.
  • Welkom in Malawi internetcafe op maandagochtend waar je worddocument op hol slaat omdat je een afbeelding van een mug van internet in word wilt plakken.
  • Ik heb nettball meegespeeld wat een soort van korfbal is. Ik denk dat ze niet hadden verwacht dat ik het spel al best goed kende. Ik tikte een hoop balletjes van de tegenpartij er uit, zodat onze partij de bal weer had, haha!
  • Ze hebben hier een leuk spel genaamd: Bawo game. Dit hebben we in Nkhata bay geleerd en ondertussen zelf ook aangeschaft.
  • Ik kan ondertussen al wat beter Tumbuka spreken. Voornamelijk de lichaamsdelen kan ik ondertussen bijna allemaal benoemen. Daarbij ben ik blij dat ik ook kan zeggen: I don't understand: Nkhupulika yayi! En Nkhupulika pachoko pachoko Tumbuka: I understand Tumbuka little by little. Ik heb de laatste tijd een blaadje bij me waar Tumbuka woorden/zinnen op staan, zodat ik wat terug kan zeggen.
  • We hebben ook al veeeel zelf gemaakt: pizza, zandkoekjes, bananen jam, chocolade en bananen cake, yoghurt, rijstepap, kaas was niet helemaal gelukt, heel veel brood en natuurlijk het avondeten, haha. Ze verkopen hier trouwens Samusa wat een bladerdeeghapje met vlees is. Dit is maar 100MK (20 cent) en kei lekker!!
  • Ik heb gelijk even een HIV test laten doen. Van de regering kwamen ze gratis HIV testen afnemen. Ze vroegen ons of we dat ook wilde laten doen. Nou niet nodig zei ik. De dag erna wilde ik wel graag zien hoe ze deze testen afnemen, dus toch maar een test laten doen. Vervolgens zijn we met de middelbare schoolmeiden meegegaan waardoor bijna iedereen een test liet doen. En dat is een goed iets, want HIV komt hier veel voor. Het is hier ook normaal om meerdere partners te hebben.
  • We waren te voet naar Mzuzu gegaan wat 10 km is. Onderweg werden we gecontroleerd door de politie. Philipp (onze Duitse vrijwilligersmattie) had zijn paspoort niet bij en mocht niet verder. Dus is een pater naar ons toe gekomen om een sleutel van het vrijwilligershuis te halen (ze hadden geen reserven) en is terug gekomen met Philipp zijn pasoort!! Uiteindelijk was er ongeveer 1,5 uur verstreken.
  • We gaan hier een kip kopen! Philipp is met iemand van hier een hok aan het maken.
  • We zijn ondertussen door mensen ook tot dokter gepromoveerd vanwege de witte jasjes die we dragen als verpleegkundig uniform.
  • We leren mensen hier wat Nederlandse woordjes zoals: hallo, houdoe, hoe gaat het, met mij gaat het goed en met jouw en beetje bij beetje. De uitspraken zijn erg grappig!!

Dit was het wel weer, zodadelijk ga ik lekker van de welverdiende vakantie genieten!

Houdoe, goodbye, tiwonanenge, tschuss, poyee varatte!

Cali Nyamhoni