3 weken...

3 augustus 2014

3 weken nog maar voordat ik in het vliegtuig stap om naar een ander werelddeel te vliegen.
3 weken nog maar voordat ik aan een heel groot en spannend avontuur ga beginnen.
3 weken nog maar voordat ik een andere cultuur binnen stap.
3 weken nog maar voordat ik op mezelf aangewezen zal zijn (en gelukkig ook nog terug kan vallen op mijn reisgenoot).
3 weken nog maar voordat ik als pakezel rond ga lopen met mijn nieuwe backpack.
3 weken nog maar voordat ik hier alles afgesloten heb en ik alle lieve mensen hier HOUDOE zeg.
3 weken nog maar…. Wat vliegt de tijd toch voorbij! Ik weet nog dat ik met ons mam op 3-12-2013 naar een informatieavond ging van dare2go, de organisatie waarmee ik weg ga. Toen was het nog zoooooo ver weg en nu is het zoooo dicht bij.

Het idee ontwikkelingswerk
Ik heb al even het idee om ontwikkelingswerk te gaan doen. Ik hou er van mensen te helpen en ik vind de doelgroep interessant waarbij dingen (o.a. luxe) niet zo vanzelfsprekend is. Ik heb vrijdag me laatste werkdag gehad bij dak en thuisloze wat ik als een interessante doelgroep heb ervaart. Ook ben ik erg nieuwsgierig naar een andere cultuur geworden en hoe zij leven zonder al de luxe. Voor mijn Engels zal deze reis ook nuttige zijn, haha.
Omdat ik nu ben afgestudeerd als verpleegkundige en nog geen vaste baan heb, vind ik dit het moment om te gaan.
Ik ben op dare2go uit gekomen door iemand die met een succes ervaring via deze organisatie heeft gereisd. Dit maakte mij erg enthousiast!
We hebben 2 fantastische voorbereidingweekenden gehad waarin we van alles hebben gedaan! Ik heb me reismaatje (Mariska de Bruijn) ontmoet, een wereldmaaltijd gegeten (Dit is een maaltijd wat je zou eten als je al het eten eerlijk zou verdelen wat er op de wereld is. Ik zat vol!!), informatie en discussies over millenniumdoelen gehad, een opdracht gedaan waarbij we geld over 6 projecten goed beargumenteerd moesten verdelen, met Mariska een project opgezet (erg lastig en komt veel bij kijken!), Max Koffi kwam vertellen over cultuur verschillen, gebrainstormd over religie, vertelt wat mij inspireert en we hebben erg gelachen en het heel gezellig gehad! Het waren echt super goede weekenden waarbij ik ook stil ben gaan staan bij mijn eigen leven en luxe. Ik ben bewuster geworden dat dit niet zo vanzelfsprekend is.

Vrijwilligerswerkzaamheden
Ik ga naar Malawi ( in het zuiden van Afrika) toe, waar ik voor 4 maanden ontwikkelingswerk zal verrichten. Mariska en ik hebben contact gelegd met het project daar. We kregen te horen wat we die 4 maanden kunnen gaan doen. Het project ligt in Lusangazi. Dat is een klein dorpje wat ongeveer 10 km onder Mzuzu ligt in het Noorden van Malawi. We zullen in de ochtenden in een ziekenhuis en bij huisbezoeken gaan assisteren. In de middagen/avonden zullen we middelbare scholieren bijles gaan geven in Engels en computerles.

Reisplan (op dit moment)
We vliegen 24-8 van Amsterdam naar Duitsland, naar Johannesburg (zuid Afrika) en dan naar Blantyre (Zuid Malawi).
Vervolgens gaan we in een rustige week van Blantyre naar Zomba (plateau), naar Dedza, naar Lilongwe (hoofdstad), naar Mzuzu, om dan uiteindelijk in Lusangazi aan te komen.
Nadat we ongeveer een maand op het project zitten, mogen we een aantal weken gaan reizen in Malawi, om meer van het land te zien.
Vervolgens zullen we weer terug keren naar het project, om hier tot begin Januari te verblijven. Daarna reizen we naar Zambia, om daar nog enkele weken rond te trekken.
Op 24-01-2015 vliegen we vanuit Livongstone (bij de victoria falls in Zambia), weer terug met tussen stops naar Amsterdam, waar we 25-01-2015 zullen landen!!

Sponsors
Vanuit het project is er nog vraag naar een aantal dingen. Wij willen dat heel graag mee nemen en/of daar aan schaffen. Mocht je ons willen helpen zijn wij je daar erg dankbaar voor!! Je kunt een steentje bijdrage door middel van spullen of geld , zodat we in Malawi zelf dingen kunnen aanschaffen voor het project. Al bij een klein steentje is onze dank erg groot!! We zorgen er uiteraard voor dat alles goed terecht komt!! Als we daar zijn gaan we bekijken wat zij het hardst nodig hebben.
De vraag van het project:

• Balpennen
  • Potloden (grijs en/of gekleurd).
  • Voetballen.
  • Kaas vacuüm verpakt
  • Licensing voor op laptops. We zijn erg blij dat we 3 laptops naar het project kunnen meenemen!! Deze zijn helemaal schoon, waardoor er nog wel een licensing op moet.
  • Ziekenhuis apparatuur.
  • Oude koffer die daar mag blijven (daar stoppen we de spullen van het project in).

Mocht je spullen hebben en/of geld willen geven, laat het me weten!! Dan zullen we dat onderling regelen. Alvast heel erg bedankt!!!

Iedereen erg bedankt voor het lezen van deze blog. Mocht ik je niet meer zien… HOUDOE EN TOT OVER 5 à 6 MAANDEN!!

Liefs, Carla

1. Annie:
    24 augustus 2014
    En vandaag is het dan zover. Ook de drie weken zijn voorbij.
    Wij wensen jou en Mariska een hele goeie reis en leerzame, leuke maanden.
    Groetjes en tot volgend jaar